donderdag 12 december 2019

Trends in je leven 1



Het is maar tijdelijk...


"Voorspel je je eigen toekomst weleens?" wordt mij soms gevraagd.
Het antwoord is nee.
Daar zijn allerlei redenen voor. De belangrijkste is dat ik het geen goed idee vind. Voor je het weet raak je verslaafd aan de astrologische tabellen, en zie je in elke planetaire beweging een kans of een bedreiging. Ik leef liever gewoon. Dat neemt niet weg dat het interessant is om achteraf te bekijken hoe de 'sterren' erbij stonden in bepaalde perioden in je leven. Ik kijk daarbij graag naar grote lijnen, naar trends. Voor dit soort graafwerk bestudeer ik de bewegingen van Saturnus en de progressieve Maan en sinds najaar 2021 ook die van de Maanknopen.

Drie ronden
Saturnus doet er 29 jaar en ca. 1 maand over om de 12 tekens van de dierenriem te doorlopen en staat dus gemiddeld 2,5 jaar in een teken. De progressieve Maan doorloopt de tekens in 27 jaar en ca. 4 maanden. De ronde van de Maanknopen duurt 18 jaar en ca. 7 maanden. Je kunt iets leren van deze drie ronden, omdat ze in de loop van een gemiddeld mensenleven meerdere malen terugkomen op hun uitgangspunt, hun positie in de geboortehoroscoop.
Er zijn astrologen die met de cycli van Jupiter werken; deze zijn 11 jaar en ca 11 maanden lang, Jupiter staat dus een klein jaar in een teken. Zelf heb ik nooit kunnen ontdekken dat de terugkeer van Jupiter iets doet, niet in mijn leven en ook niet in dat van gevallen uit mijn archief. Misschien dat het nog een keer komt, maar in deze serie besteed ik er geen aandacht aan.

De transsaturnale planeten
De drie planeten die het verst van de Zon verwijderd zijn worden ook wel de transsaturnale planeten genoemd. Met het blote oog is Saturnus nog net te zien, hij vormde dus voor vroegere astrologen het eindpunt van hun waarnemingen.
De tekens waarin de planeten Uranus, Neptunus en Pluto (omlooptijd resp. 84, 165 en 2481 jaar) staan in de geboortehoroscoop, hebben weinig tot geen invloed op iemands karakter (dit geldt overigens ook voor Jupiter en Saturnus, zie Astrocursus les 5). In onze tijd en omgeving is de kans dat je een hele Uranusronde doormaakt reëel, maar er iets van leren voor een volgende keer, dat zit er voorlopig niet in, en een Neptunus- en een Plutocyclus doormaken is op dit moment nog science fiction. Omdat deze planeten lang in een teken en huis blijven hangen, hebben ze echter wel degelijk invloed op bepaalde gebeurtenissen in je leven. Hun lange cyclus biedt aanknopingspunten om bepaalde ups en downs in je leven te bestuderen. Als ik weer eens in een moeilijke periode zit, vind ik het altijd prettig om te weten dat de scherpe kantjes er binnenkort alweer vanaf zijn en het over een paar jaar gewoon voorbij is.

1  Deze omlooptijd wordt op alle mogelijke internetsites vermeld, maar klopt niet met de feiten, zie tabel 8 uit de Basiscursus. Vandaag, 22.02.2022, staat Pluto precies op de plek waar hij stond op 4 juli 1776, de dag waarop de Onafhankelijkheidsverklaring van de VS t.o.v. Groot Brittannië werd ondertekend. Dat is 245 jaar en bijna 7 maanden geleden. De keer dat Pluto daarvoor op dezelfde plek stond, was in 1531. Dus reken maar uit.

Over de serie
Ik zal in dit weblog voorbeelden behandelen van grote lijnen in je leven en laten zien hoe de verschillende cycli op elkaar inwerken. Verder komt aan de orde hoe je zelf met cycli aan de slag kunt aan de hand van je eigen horoscoop.

Naar de andere afleveringen:
Trends 2 - Trends 3 - Trends 4 - Trends 5 - Maanknopen.



(Voor het eerst gepubliceerd op 12.09.2009, laatste bewerking 20.03.2023.)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten